När ska barn få vara barn om inte när de är 5 år?

Varför får inte franska barn vara barn? Eller föresten, kanske gäller det inte bara Frankrike, utan Sverige och alla andra länder också? Men nej, i Sverige går inte barnen i skolan från tre års ålder, de har inte 8.30-16.30 -dagar och femåringarna behöver inte läsa läxor minst en timma om dagen. 
Jag är så himla trött på att läsa läxor och stressa runt barnen till aktiviteter de inte vill gå på. 
Är så trött på att vara den som tjatar, tjatar, stressar, tjatar, inte har tid till annat. Jag vet att jag inte är här för att vara lektant men när hade jag senast en dag utan en massa måsten och stress med tjejerna? 
När man är 5 och 9 år, måste man gå på tre fritidsaktiviteter i veckan och samtidigt vara bäst i klassen? Om man väl har en halvdag ledigt i veckan för att man går så toklångt de andra dagarna, måste man tillbringa den med näsan i en skolbok? 
Tydligen. 
När får barn vara barn? Om tio år är det för sent. Då är det för sent för att studsa runt och fantasi-leka, bara lata sig eller spela spel med syrran. Visst, kanske är betygen i topp och moralen drillad från tjej-scouterna, men det är fortfarande för sent. 

Antar att det är det här som kallas kulturkrock. Det är väl därför jag är här. För att inse att klimatet är underbart (21 grader och strålande sol) men att jag aldrig skulle vilja se mina barn växa upp här, inte i en skolkultur som denna. Men nu vet jag det. 


Onsdagströttheten har kommit över mig, synd på en dag som denna. Hörde att våren har kommit till Sverige, underbart! Här har den varit sen länge, och i mina ögon är det mer som svensk sommar. Kan inte få nog av att vara ute, bara lapa i mig sol. Trist bara att förkylningne inte har gett med sig, och att det nog ska bli kallare till helgen. Men det har hållt i en vecka nu, jag är mycket tacksam! 

Ang. helgen som passerat: 

Underbart väder, som sagt!
Sleepover hos Meike, därav saknaden av å ä ö i förra inlägget. Åkte på soar throat och feber.
Kort liten roadtrip till Carcassonne, medeltidsstaden en timma utanför stan. Har pratat om att åka dit sen i höstas, nu blev det äntligen av! Gulligt, påminde om Visby. 
Mera slappa i solen! 
Och så jobb jobb idag, förstår inte att det kan vara så psykiskt ansträngande. Nu vill jag sova. Eller nej,  jag vill helst sitta uppe och knappa på dumburken hela natten, men jag behöver sova. En sak bara: 

Har köpt biljetter till Munchen nu! I september kommer jag till Meike och då bär det av till Oktoberfesten! UNDERBART! Nu gäller det bara för Ida att boka flyg också, hon måste! 

Natti
   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0