Hola KangooJumps!

Har två timmar innan jobb och utan nåt planerat, underbart! Lite tid för mig själv och datorn. Låter fånigt men måste säga att jag har en perfekt balans mellan arbete/aktiviteter/fritid nu. När jag kom hit i augusti/september var dagarna långa och jag hade en massa fritid, eller snarare oplanerad tid. Nu har jag fortfarande en massa fritid, men timmar utan planerade aktiviteter är få. Vilket är kul!

I fredags slutade jag jobba 20.00, slängde ihop lite packning och störtade iväg till Cotton Club, vår kvällsöppna motsvarighet till Airbus café, för ett glas vin med Ida och Meike. Jag följde med Meike hem till henne, vi lyckades komma i säng i hyfsad tid och sov till halv sex, för på 

Lördagen var det dags för vår roadtrip till Barcelona! Vi hämtade upp Beth vid Arenes och gav oss iväg. Ett par timmar senare passerade vi gränsen till Spanien och runt 11-tiden var vi i Barcelona. Det var coolt, har aldrig varit på spanska "fastlandet" förut. Och gud vad skumt det var att inte kunna prata franska. Det känns så konstigt när man bara tar bilen några timmar och är på ett ställe där folk inte kan förstå en. När vi skulle käka lunch t ex så kunde inte killen i kassan ett ord engelska, och allt vi kunde säga var typ Hola amigos och gracias. 
I alla fall, Barcelona var super! Det var skönt att komma till en storstad, det var liv och rörelse överallt. Vädret var väl sisådär, inte så värst soligt, men varmare i luften. Så underbart att inte behöva vinterjackan =)
Vi gjorde stan, såg de vanligaste turistattraktionerna, inklusive den gamla OS-arenan från -92, som var skitful, och en park med konst av Gaudi. Jättehäftig konst! 
På kvällen åt vi så klart tapas och drack sangria. Vi bodde på Barcelonas största Youth Hostel, som hade beskrivningen "bo här om du vill festa och träffa folk, men inte om du vill sova". Och beskrivningen stämde rätt bra, det var som en stor ungdomsgård. Men kul =)
På söndagen gick vi till Gaudis ofärdiga katedral, något av det häftigaste arkitektur jag sett!  
Vi tänkte ta en titt på stranden också, men vädret var inte direkt med oss, så vi bestämde oss för att åka därifrån och stanna vid Girona istället, en liten stad på vägen tillbaka. Girona var en trist stad men med ett underbart medeltidscentrum! Påminde om Visby, fast kanske ännu mer välbevarat. 

Summa summarium, helgen var underbar! Vill verkligen åka tilbaka till Barcelona, kanske på våren/sommaren när det är lite varmare dock. 

I måndags var det full rulle som vanligt, med franskakurs och jobb. 

Igår tisdag var det ännu mer på G! Började morgonen med gymnastik, typ Friskis&Svettis, i Tournefeuille, var hem och vände och åkte hem till Michel, en kvinna från franskakursen. Och provade KangooJumps! För er som inte har hört talas om dem förut (som jag) så är det skor som man studsar med, som en känguru! Det var superkul =) Vi (jag, Coco och Konstanze) ska vara med Michel på karnevalen i Colomiers på lördag. Utklädda och sminkade, är det tänkt. Jag blev förälskad i Kangoojumpsen. Så roligt! Och enkelt, faktiskt. Men kan "jogga", göra aerobics och allt möjligt. 

Nu tog kraften slut i fingrarna, kommer med en update senare i veckan. Idag blir det jobb och ikväll avslutningsmiddag för Beth, sorgligt! 

Ha det så bra alla ni där hemma, saknar er!   
   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0