London, swedish pancakes & snösko-vandring

Japp, that's kinda it, det har hänt en hel del den senaste veckan. För att sammanfatta det hela i lite punkter: 

Förra lördagen: Gick upp skitatidigt, skjutsade iväg tjejerna till tågstationen där deras skidsemester började, blev körd till flygplatsen där min London-semester började! 
Tog mig till Victoria station, där Adam, min "host" väntade. (En judisk kille som jobbade på samma camp som jag i USA förr-förra sommaren). Påbörjade de följande dagarnas "vandring" genom London, det blev en hel del promenader, inte mig emot, jag gillar att gå. 
Såg en hel del nya delar av London! Det var fjärde gången jag var där, men kan inte få nog av staden, I LOVE IT! 
Kvällen ägnades åt snookerspel med en av Adams kompisar, skitasvårt var det! Som biljard men mycket krångligare. 



Söndagen började vis Kenwood house, en jättefin gammal herrgård mitt i London, och fortsatte med Camden market och Parliament Hill. 



 Måndag: Adam jobbade några timmar, jag gick på Shakespeare-walk och guidad tur i the Globe, teatern som är byggd precis som Shakespears gamla teater. Båda två var superintressant, bästa sevärdheterna på resan tror jag. 

  

Tog en runda på Tate Modern också, Londons största museum för modern konst, och inhandlade lite litteratur också, en bok om Dali (en av mina favvisar) och en smart bok om de olika -ismerna. Känndes väldigt kulturellt. 
Mera promenader i stan, och en stund på Waterstones, den bästa bokhandeln i London, precis vid Piccadilly. Hur stort som helst med en massa soffor så man kan sitta där och läsa hur länge man vill! En bokpalats! 
Middagen blev en dejt med Malin, min gamla jobbarkompis från Ica i Bandhagen, kändes lite skumt å träffa henne i London men superkul, hon är jättegullig. 

Tisdagen var shoppingdagen, åkte till den nya enorma gallerian Westfield i västra delen av stan, och den var verkligen enorm. Handlade lite grann, men har inte riktigt energi nog för såna kvantiteter. Och inte min plånbok heller! Okej att pundet är lågt, men London är dyrt. Efter Barcelona nästa helg blir det luuuugn månad i Toulouse tror jag. 
På kvällen såg vi Queen-musikalen We Will Rock You! Helt underbar och sjukt proffsigt. Jag är inte direkt ett av Queens största fan (vi vet alla att Ronja leder den ligan) men kan inte neka till att de var otroligt duktiga på sin grej, och musiken är maffig. Så var också musikalen. Ett superbra slut på mina futtiga 4 dagar i L! 
Men oroa dig inte, big L,  I'll be back. Can't get enough of you.

Dygnet senare var kanske inte precis veckans höjdpunkt. Åkte till Gathwick direkt efter musikalen, och stannade där under natten. Sov kan man nog inte säga att jag gjorde över huvud taget, en halvtimma kanske. Men det funkade rätt bra, det är en liten flygplats med alla väntestolar på samma plats, och t om ett café öppet dygnet runt, vilket var skönt för det var folk runt omkring hela tiden. Och natten gick rätt fort faktiskt, incheckningen var redan före 6 å sen bar det iväg hemåt igen. Hem till Toulouse. 

Onsdagen känndes direkt ofräsch (jag, inte själva dagen) men efter en dusch å nån timmas sömn bar det iväg till pannkaks-middag hos Viktor, en kompis kompis. Viktor bjöd på makedonska pannkakor och min vän Beth som har svenska rötter, på så kallade "swedish pancakes". Hon blev lite besviken dock när jag fick medge att Viktors version var mer lika våra än hennes små, söta och flottiga med lingonsylt till (det var mitt bidrag, orginal från Sverige). Men det var en god middag iaf! 



Från torsdagen minns jag inte mkt mer än sova, sova, jogga lite å så mera sova.

Fredag ägnades åt lite housework, en jättebra engelska-lektion på Moulin (det är kul när det går bra, känner mig som en lyckad lärare =P ) och en kaffe med Coco. Sov över hos Priscila natten till lördag. Eller ja, om man inte är helt utslagen eller medvetslös är det svårt att slumra på hennes soffa, idioten på IKEA som designade den där s ka bäddsoffan måste vara helt vrickad, det är den sämsta konstruktionen man nånsin kan tänka sig. Min 1,5 åriga kusin hade klurat ut det bättre. Så det blidde inte mkt sova av igen. Bra förberedelse inför 

Lördagens snöskovandring! 
Det var första gången för mig i Pyrenéerna, och helt underbart. Jag älskar den där frihetskänslan det innebär när man bara ser fjäll och snö, kilometer efter kilometer. Och vandringen var rolig. Liksom namnet på franska avslöjar, så går man på "raquetts", typ rakettar. Fast inte riktigt som jag trodde, typ tennisrackettar, men ändå. Vi träffade gruppen, English speaking in Toulouse, som vi åkte med, vid 7-tiden på morgonen, och kom tillbaka vid samma tid på kvällen. Det var jobbigt men skitkul! Och solen sken, trots lite solkräm har jag märken efter mössan i pannan. LOL. Det var det värt. Tror vi gick dryga milen, upp och ner för kullarna. Var rätt skönt å få av sig all utrustning efter det faktiskt. Funtar på varför man typ aldrig hör om snöskor i Sverige dock? Verkar va rätt vanligt i Frankrike. Och kul var det!
Efter 12 timmar i friska luften väntade inte en varm skön säng utan en avskedsfest för en kompis kompis, vilket gick förvånansvärt bra faktiskt! Jag som brukar somna vid 1-2-rycket fixade det till halv fyra... innan jag SOV BRA på Priscilas soffa. 



Söndagen till ära har jag lyckats få telefontid med Ronja, äntligen efter typ 5 dagars försök. Alltid trevligt! 
Borde ha sovit för länge sen, imorn börjar skolan igen men kände att jag ville få det här gjort. Aja baja så kan det gå när man lägger en hel veckas händelser på söndags-kvällen. Lär mig aldrig.
 
6 dagar till Barcelona!
  

Kommentarer
Postat av: Anna

Va härligt det ser ut med all snö! Visst vi fick en hel del igår men det kan ju inte jämföras med den där fina bilden! Kram på dig!

2009-02-23 @ 11:25:38
URL: http://hottis.blogg.se/
Postat av: Mamma Eva

AHAAHHAAHaaaa....snyft..där vill jag också vara, ska iaf testa snöskor om 2 veckor!!

pussar och kramar och en massa längtan

Mamma

2009-02-24 @ 20:56:30
Postat av: sötast

guud vad orättvist!! hoppas du ahde det bra iallafall. hur många dagar var du i london? du får höra av dig om hur barcelona är. kramaaaar

2009-02-24 @ 21:37:57
URL: http://soffioffi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0