One month til' Lucia!

Julstämning! That's my word for today. Idag är det precis en månad kvar till lucia, och dessutom var det skitakallt idag, så nu längtar jag till julen! Ska baka mängder av lussekatter och pepparkakor, definitivt. Det är så fult hur svensk man blir av att åka utomlands. 

Okej, this week's update:

  • I måndags var jag och Meike och Anna (nice Anna, det finns en trist också) ute för en drink i Toulouse. Vi träffade ett par franska tjejer och en amerikansk tjej som Meike träffade i lördags, och följde med dem. Supertrevliga! Ingen av dem var från Toulouse från början, så alla var liksom oss öppna för nytt folk och lite vilse i stan. Blev mycket franska, i alla fall till en början. En av tjejerna pratade i och för sig tyska också, vilket var lite kul för Anna å Meike. Efter ett tag nere vid St Pierre gick vi till en irländsk bar (inte samma som förut) och träffade ett helt gäng av amerikanskans kompisar, alltså en massa fler amerikaner. Vi åkte hem rätt tidigt men allt som allt var det verkligen jättetrevligt

  • I tisdags var det Armistice Day, eller ja jag vet inte vad det heter varken på franska eller svenska, men det var iaf till minne av första världskrigets slut, 11/11 1918. Så 90 år sen alltså. Värsta grejen här! Allt var stängt, och de hade ceremonier överallt. Tydligen har varenda stad och by i Frankrike ett minnesmonument för de som dog i kriget. Bokstavligt talat alla alltså. På eftermiddagen träffade jag Aicha, en kvinna från Moulin, och hennes två söner som hon vill att jag ska hjälpa med engelska. Lite småknepigt men bra! De var 10 respektive 11 år och riktigt gulliga. På lördag ska jag dit igen och äta lunch och sen ha lektion. Det är lite svårt att veta hur man "beter sig" hemma hos andra här, t ex så fick jag låna tofflor när jag tog av mig skorna, ska man göra det? Egentligen inte tror jag...så det är lite akward, men intressant... 

  • Igår var det onsdag igen, dvs typ den enda dagen då jag verkligen känner mig som en au pair. Camille var på sleepover hos en kompis så det var bara jag och Amandine och en kompis som vi bjöd med. Picknick, bio, en massa buss, läxläsning och sånt. Riktigt lyckad dag faktiskt! 

  • Idag var det äntligen franska igen, har varit lite dåligt med det på sista tiden. Så det var bra. Efteråt den obligatoriska kaffen på Airbus med Meike och Ida. Alltid lika trevligt. Lite städning och tvätt på eftermiddagen, och sen en intensiv timme med Camille, Amandine och William, medan Karina har franska med hans brorsa Alex. Läxläsning och dagen till ära, syskonbråk. Riktigt ordentligt, vilket resulterade i indragna aktiviteter och indraget godis. Yiha! Genomförde min numera ganska regelbunden jogging också, vilket var KALLT men fresh idag. Vet inte hur länge jag kommer orka, men försöker med 30 minuter typ varannan/var tredje dag. 

  • Imorn blir det städing, tvättning och Moulin de Savoirs, min engelska-lektion. Ska bli trevligt, jag lär mig alltid lite franska på samma gång. Efter det, ta ungarna till Taikwandon. Easy. Förhoppningsvis bio imorn kväll! Men det beror lite på Idas privatekonomi =P Tyvärr får hon inte en så frikostig lön... 

  • På lördag blir det salsa, lunch + lektion hos Aicha, och en kväll och natt i Toulouse. På söndag ska vi till Carcasonne! En medeltidsstad med ett medeltids-castel, gud vad heter det på svenska? Borg? Anyway, ska bli kul att se nåt utanför Toulouse, har ju inte sett nånting än. Nästa vecka blir det förhoppningsvis en liten tur till IKEA och H&M också, haha =P Meike vill nämligen shoppa jul-prydnader till sitt hus =P 
Nej, gotta quitter. Förstår om ingen orkar läsa mina uppsatser. Men jag orkar liksom inte logga in varje dag, så när jag väl gör det så blir det lite långt... ANyway, see ya soon. Har varit här i 80 dagar nu ----->  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0