Halloween a'la France

Right, haft ännu en underbar helg. 
Halloween-party på irländsk pub i fredags, superkul! Visste inte att folk firade det här men tydligen, lite grann iaf. Bartenderna (hur skriver man det i plural?) var sjuukt utklädda och hela stället var sprejat med spiderweb men jag nöjde mej med svart outfit. De andra körde lite mer hardcore Halloween, Meike hade djävulshorn, Gem var naughty schoolgirl och Beth, en amerikansk tjej som Meike går samma kurs med var cowgirl. Har ju ratat den här "wellpapp-traditionen" ett tag nu men fredags var faktiskt riktigt roligt. 

Lördag blev väldigt lugn förutom att jag fick ett ryck och klädde på mej en massa, packade en rygga med tidning, lite vindruvor och te i en termos, gick en långpromenad och satt i parken och myste under eftermiddagen. Sen blev det filmkväll, efter lite Skypande med Ronja. Såg äntligen Mamma Mia! Har velat göra det SÅ länge, tänkte gå på bio men vet inte om de visar den fortfarande. Hittade iaf en riktigt bra version på nätet så jag kröp ner i sängen och myste ännu mer! Den var underbar. Kanske inte den bästa film jag sett men för att vara en musikal är den sjukt bra, och musiken är super! Den och Hairspray, mina favvo-feel-good-filmer. 

Idag har jag börjat mitt nya aktiva liv här. Är så trött på mig själv. Har inte haft så här mkt tid för mig själv på hur länge som helst, så borde verkligen ta vara på tiden. Men det är så himla lätt att sätta på datan, "för att kolla mejlen" och fastna i timmar. Jätteskönt och slappt, men just det, slappt! Jag borde utnyttja tiden till lite roligare saker. Typ träffa folk, lära mig nåt, träna. Så nu ska jag börja. Idag var jag i Toulouse och tog en kaffe på Coleur, inte ovanligt, men istället för att åka hem å sitta framför burken (som jag gör nu och har gjort ett bra tag, definitivt dags att sluta) så gick jag till simhallen! 
Colomiers har en jättefin simhall, har bara varit där med barnen och då blev det mest vattenrutchkana, men nu hade jag tid till att verkligen simma! Inte för att simma är min favoritsyssla, men det är okej lite då och då. Det är så himla jobbigt! Och så får man kramp i nacken. Det är nog det som gör att jag helst undviker simhallar. Plus att jag fryser så in i bängen. Men den här simhallen är faktiskt riktigt bra. Varmare än simhallarna i Sverige, särskilt själva vattnet. En annan sak som är annorlunda mot Sverige är att tjejer och killar delar omklädningsrum. Och dusch. Istället finns det en massa små bås där man kan byta om och sen duschar alla med badkläderna på. Lite skumt. 
I alla fall, simmade en bra bit, enligt mina mått, tror att det blev en kilometer, och slappade i de lite varmare poolerna. Gick hem som en ny människa, på toppenhumör! Och jag älskar den där tiden vid fem-sex när det börjar skymma och man känner hur det blir mörkare och mörkare och höst-mysigt. Försöker att gå en promenad varenda dag vid den tiden, bara för att det är så mysigt. Så länge man har tillräckligt med kläder dvs. 

Mysigt, det är nog helgens ord. 

Imorn har jag barnen till två, ska försöka komma iväg nånstans om det blir bra väder. Annars blir det nog bara målning eller kanske bakning? Och efteråt ska jag ta mig till en sportaffär och köpa en snygg träningsoutfit tror jag. Har typ inga kläder att sporta i, bara kortärmat och tre-kvarts-byxor. 

Gud vad jag känner att min svenska bara blir sämre och sämre. Försöker anstränga mig men jag använder bara mer och mer svengelska/frengelska (?), bindesträck överallt och gud vet vad. Hittar inte orden. Borde börja plugga igen eller nåt. Men nu är det liksom fokus på ett par andra språk, svenskan får vänta.

Mysigt. Det sa det bli att krypa ner under täcket. Eller snarare täckena. Täckena? Känns inte språkligt rätt. Whatever.

Bisou!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0