La maison

Är äntligen i Colomiers, Toulouse! Mitt hem för en ganska lång tid framåt. 
Vi åkte från Bretagne vid lunchtid igår och kom fram vid 22.00, tio timmar senare. En skaplig resa, som gick oväntat lugnt till faktiskt. Inga större fighter i baksätet, mest filmtittande. Camille och Amandine är jättegulliga men de tenderar att tjafsa om så mycket som möjligt, ju fånigare anledning desto bättre. 

Huset de bor i (också jag numera) är ett liten villa, ser ganska mycket ut som husen i England faktiskt. Många men små rum, heltäckningsmatta och rätt mörkt och slitet. Tapeterna och möblerna är gamla, mycket blom-mönster överallt. Hehe kanske inte så fancy, men lite charmigt. Mitt rum är som de andras, med blommiga tapeter och gamla möbler. Men har börjat känna mig som hemma, packat upp väskorna och så. De tidigare au pairerna har lämnat en del grejer, info-häften om området och franskaböcker mm. Väldigt bra :) 

Trädgården är desto öppnare och trevligare än huset faktiskt.  Lite torrt, men en hel del olika sorters grönsaker, kryddor och lite blommor. Idag åt vi zucchini-gratäng och tomatsallad gjord på hemodlade grönsaker. Väldigt gott! I trädgården finns dessutom en swimming-pool :) På tal om det, värmen är undebart. Idag har det varit molnigt och ganska kyligt, dvs ca 25 grader! Lite varmare än i Sverige antar jag? Igår när vi åkte ner var det 34 grader som mest, och det var kl 6 på kvällen!  

Har fått en liten tour around Colomiers idag, de visade mig tjejernas skolor (två olika) och centrum osv. Var lite confusing men jag får nog grepp om det snart, Colomiers är en ganska "liten" förort till Toulouse, med "bara" ca 30 000 invånare... Det är en rätt ny stad, på 60-talet bodde det bara 600 pers här så det har gått fort, det är modernt men mycket blommor och så faktist. Dessutom är stan ganska rik tror jag, för både bussarna och franska-lektionerna (som jag hoppas kunna börja på snart) är gratis! 
Imorn ska jag i alla fall försöka lära mig hitta lite grann. Ska försöka träffa den tyska au pair-tjejen som jag har snackat med på nätet som också bor här i närheten nån gång i veckan, det ska bli jättekul. Jag fick ett brev från familjens förra au pair också med lite kontakter här omkring som jag ska kolla upp också. Så måste säga att allt verkar toppen! 
Kommer ha en hel del fritid så ska försöka fortsätta blogga. Hoppas ni har det bra där hemma, att det inte blir höst allt för snart och så. See ya!



Kommentarer
Postat av: sofi

Gud vad shysst det verkar med gratis skola o gratis buss. borde vara så överallt. jag hoppas kunna komma ner nån gång innan julö. får se hur mcykert de e i skolan o så. men ha de bra så hörs vi

2008-08-31 @ 22:13:47
URL: http://soffioffi.blogg.se/
Postat av: sofi

ja lite bitter men ingen fara för jag har köpt värsta fina presenten åt honom... ja jag träffar kornet typ varje dag, går inte i samma grupp dock. har redan väsrat eximanitionen som ska in o en massa annat. nu ska jag kolla sexandthecity så höres kisskiss

2008-09-01 @ 23:52:49
URL: http://soffioffi.blogg.se/
Postat av: Gabbi

Hej! Låter som bra början!:) Kram

2008-09-04 @ 14:48:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0